کنزالمهملات والکاذیب
 فرزاد فرزاد

کنزالمهملات والکاذیب

 

 

 

 

 

نقددر ادبیات وژورنالیزم،بمثابه مبحث جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته وهدف از آن همانا ظاهر ساختن عیوب ویا محاسن کلام، بیان ومحتوای یک اثر می باشد.به عبارهء دیگر نقد باید دارای مضمون و محتوای روشنگرانه بوده ، رهنما ورهگشا باشد و جهات مثبت و منفی یک نبشته یی تاریخی یا یک اثر هنری را با دلایل قاطع،اسناد ومدارک موثق ، ماخذ ومنابع روشن برجسته سازد. نقد باید براصل زرین رعایت عفت قلم ونویسنده گی به رشته تحریر درآیدو ناقد نباید به خود حق بدهدکه به عوض اثر، نویسنده آنرا به نقد گیردویا کینه ها وعقده های شخصی و گروهی خود را تبارز دهد. هدف از نقد نویسی اینست تا نویسنده به نواقصات خویش پی برده و در مراحل بعدی کار بخاطر اجتناب از تکرار اشتباهات به مشوره های سازنده منتقدین مراجعه نماید.

 

ولی با تاسف که در روزگار ما بعضاء"منتقدین!" به جای برجسته ساختن فاکت ها و حقایق به دروغگویی،اتهام زنی و ناسزا گویی پرداخته و هر آنچه دلش خواست می نویسد و بیان می دارد واز آن طریق به ترور ذهنی نویسنده و خواننده که در پی آموختن مطلب تازه وبکر می باشند، می پردازد که این خود نوعی استبداد ذهنی تلقی می گردد.

 

ولی خوشبختانه هستند قلم بدستانی که بر مبنای نورم های پذیرفته شده ادبیات وژورنالیزم عمل نموده وعلی الرغم مخاصمت صریح وروشن، دور از حیطه عفت ادب و قلم بعضی"نویسنده گان و مورخان!" به نقد روشنگرانه می پردازند، که کتاب کنزالمهملات والکاذیب نوشته محمد نبی عظیمی را میتوان مثال داد.

 

این کتاب که در 246 صفحه در بهار 1382 خورشیدی توسط بنگاه انتشارات میوند پشاور پاکستان به نشر رسیده است، نقدی است بر کتاب ((مثلث بی عیب)) نوشتهء شاه محمود حصین.

 

در این کتاب آقای عظیمی نه تنها به ایراد ها و سوال های نویسندهء مذکور با دلایل قاطع و اسناد غیر قابل انکار پرداخته است، بلکه سعی کرده است تا بر حقایق تا ریخیی که تا کنون در سایه مانده بود روشنی افگند. همچنان آقای عظیمی در مقدمه یی این اثرش در بارهء شیوه نگارش ((املا وانشا))مطالبی سودمندی نوشته است که ارزش اثرش را درسطح یک نبشته یی تحقیقی- ادبی بالا برده است.نثر کتاب، دلنشین است و بیان فاخر و طنز آمیز آن از ویژه گی های دیگر این اثر. پس در حالی که انتشار این اثر را به آقای عظیمی تبریک می گویم، موفقیت های بیشتر او را در عرصه نویسنده گی خواهانم.

 

منتشره شماره پنجم سال اول ماهنامه مشعل

  

 

 

 

 


October 7th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
معرفی و نقد کتب